fredag 6 augusti 2010

Dagens nyheter får mig att stänga av

Ett inslag på nyheterna nu på morgonen tar upp fallet med att Centern vill höja aktivitetsersättning till funktionshindrade. Vilket jag självklart slår bort och tycker att det inte gäller oss.... då kommer exemplet

I ett exempel med en 22-åring som har Downs syndrom är inkomsterna från aktivitetsersättningen och andra ersättningar totalt drygt 11.000 kronor. Utgifterna är 14.500 kronor. Att det blir så mycket beror inte minst på den dyra specialanpassade lägenheten. Totalt blir det alltså ett minus varje månad på över 3.000 kronor.

Genast så känner jag att jag måste byta kanal och önskar att jag aldrig slog på dumburken. Jag vet att det är en evighet tills dess, eller rättare sagt 21,5 år men det hugger i mitt hjärta.

Igår var vi på BVC och gjorde 6 mån kontroll en månad sen och fick träffa läkaren. Svea är bra utvecklad och ligger på kurvan. Läkaren sa till och med att det är tungan som "avslöjar" henne och att det annars är svårt att se hennes diagnos. Men hos sköterskan när vi skulle mäta och väga Svea så säger hon att hon ligger perfekt på kurvan, men på ds kurvan. Då frågar jag spontant hur hon ligger jämfört med "vanliga" barn. Varpå hennes svar är att man inte ska jämföra... HA så j... lätt för henne att säga!





1 kommentar:

  1. Min kära lilla underbara syster! Jag har glömt min mobil på landet och jag har varit i stan hela veckan-därav denna tystnad. Nu är jag ledig och jag och grabbarna kommer hänga på landet nästan hela veckan! Vill du och Svea följa med oss till Morfar Bengt nån dag iveckan? Saknar dig och lilltjejen MASSOR!!! Älskar dig! Jättekram Sis

    SvaraRadera