fredag 26 februari 2010

Att lämna sitt barn

Svea är två månader gammal, och jag har varit ifrån henne två gånger under en längre tid (då pratar vi alltså 3 - 4 timmar). I kväll ska jag iväg igen och träffa några vänner för att bowla och äta lite. Att det är lika jobbigt varje gång... och när kommer detta att avta? När kommer jag att känna att det är skönt att komma hemifrån ett tag? När kommer det vara ok att lämna bort henne helt?

Jag kan känna mig som att jag lägger beslag på min dotter, klart att pappa myser med henne när han kommer hem från jobbet men då sitter jag sådär fem centimeter ifrån och "håller koll". Däremot så kan jag känna ångest när andra tar henne och går iväg. Vilket känns hemskt att erkänna för sig själv, för visst ville man bli den coola morsan som inte har några som helst problem att åka ifrån sitt barn. Att inte vara den mamman som sitter med sitt barn i famnen HELA tiden och aldrig släpper taget, jag vill vara mer som den mamman men tillåter inte mig själv för jag vet att det kanske inte är sunt.

Men är det inte ok att man vill knyta ann till sin två månader gamla dotter, att man vill byta blöja (varje gång) att man vill mata henne (varje gång) och att man vill trösta och mysa med henne hela tiden?

Vad är ok och vad går över gränsen????


4 kommentarer:

  1. Gumman, detta som du känner är helt normalt!!!
    jag och nicklas har lämnat iväg Wilma 2 gånger och det är lika "jobbigt" varje gång.
    Så klart man vill vara med sitt barn hela tiden men jag tror också att det är bra att lämna sitt barn då och då. När jag och nicklas lämnade wilma första gången var vi på bio och åt middag, det var hur mysigt som helst! när vi kom till restaurangen så tog det ca 30 minuter sen började vi ta uppvåra mobilder och tittade på bilder på wilma...hihi..
    Du är en underbar mamma!!
    Ha en supermysig kväll med flickorna!!!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Jag "klagar" på mina vänner att de är för fjompiga, med att inte vilja lämna barnet en kväll. Förmodligen kommer jag bli den värsta mamman av alla, hahaha! Fast jag ska försöka att "ta mig ut" ganska tidigt, om bara för ngn timme första ggn.

    Det verkar vara väldigt individuellt det där, har en kompis som gick ut en helkväll tre veckor efter födseln, vissa reagerade på det andra tyckte att det var bra. Alla funkar ju olika. I landet Lagom är Lagom bäst. Fast det är svårt!

    SvaraRadera
  3. Skärp dig kvinna, är du galen, lämna ditt barn på det där sättet! Så otroligt oansvarigt! Jag hoppas verkligen du har burkan på dig när du går ut!
    ----
    Du, när våra ungar var små fick jag banne mig armbåga mig fram för att få låna dem de första veckorna. Perfekt för Lars att få vara hemma och mysa lite själv. Blir avis. Man saknar den där första tiden.
    ---
    Fått nått rödvin än?
    ---
    I morgon ska jag börja en utbildning på Berghs som jag lyckats få PwC att betala. Ska bli kul att plugga lite igen!

    Ha det gott, kom snart och fiiiika!

    Kram Fredrik

    SvaraRadera
  4. Jag tycker du låter väldigt normal Cissi, jag ler när jag läser ditt inlägg - du är kärleksfull och som nybliven mamma kommer nog kontrollbehovet på köpet :) Hoppas ni fick en trevlig kväll!! stor kram!

    SvaraRadera